Wil jij lage rugpijn verhelpen?

Lage rugpijn komt vaak voor, meestal is het niet ernstig. Van de westerse bevolking maakt 60 tot 90% minstens 1 keer in het leven een episode door van aspecifieke lagerugpijn. Met aspecifieke lage rugpijn wordt rugpijn zonder duidelijk aanwijsbare oorzaak bedoeld. 

  • Lage rugpijn kan langzaam ontstaan of het kan er opeens zijn.
  • De pijn is heftig of zeurend en kan uitstralen naar de benen of heupen.
  • Nekpijn kan gepaard gaan met hoofdpijnklachten.
  • Het is belangrijk om in beweging te blijven. Hierdoor zullen je klachten sneller afnemen.
  • Sporten is goed om lage rugpijn te verhelpen.
  • Klachten nemen meestal na 2 weken af.

 

Verschillende soorten lage rugpijn

Lage rugpijn kan worden verdeeld in aspecfieke rugpijn en specifieke rugpijn. Aspecifieke rugpijn, ookwel ‘gewone rugpijn’ genoemd, komt het meest voor. Er is dan geen duidelijk aanwijsbare oorzaak en de klachten gaan dan ook meestal vanzelf weer over. Daarnaat bestaat er ook lage rugpijn waarbij er wel een oorzaak kan worden gevonden, bijvoorbeeld een beklemming van een rugzenuw.

Aspecifieke lage rugpijn

95% van de mensen met lage rugpijn valt onder de gewone of aspecifieke rugpijn. Meestal verdwijnen de klachten binnen 6 weken. Wanneer de rugpijn langer als 12 weken aanhoudt, wordt dit chronische aspecifieke rugpijn genoemd. Bij chronische rugpijn is er vaak een oorzaak waardoor jouw lichaam niet goed hersteld. Denk aan langdurige stress of overbelasting door bijvoorbeeld overtraining.

De fysiotherapiebehandeling bij aspecifieke bestaat uit bewegings- en houdingsoefenigen. Daarnaast is het groot belang om in beweging te blijven. 

Tips om lage rugpijn te verhelpen

Er zijn meerdere dingen die jij zelf kunt doen om lage rugpijn te verhelpen. Hieronder volgen een aantal praktische tips waar je vandaag nog mee zou kunnen beginnen!

Werk aan je conditie

Sporten is gezond. Punt. Door in beweging te blijven zorg je er zelf voor dat jouw spieren in goede conditie blijven. Daarnaast levert voldoende beweging bij aan een goede doorbloeding van je spieren/gewrichten en helpt dit hardnekkig triggerpoints (of spierknopen) af te breken.

Start bijvoorbeeld eens met iedere dag 30-45 minuten wandelen en je zult na 3 weken al verschil merken.

Rugoefeningen

Er bestaan eindeloos veel oefeningen die je zelfstandig kunt doen om aan de kracht en het uithoudingsvermogen van o.a jouw buikspieren te werken.

Fysiotherapie Vital Motions heeft een eigen online oefeningen bibliotheek waarmee jij nu al kunt starten met rugoefeningen.

Kies voor een gezonde leefstijl

Er komen steeds meer onderzoeken die aantonen dat een ongezonde leefstijl bijdraagt aan de frequentie van aspecifieke lage rugpijn. Risicofactoren voor het ontwikkelen van rugpijn zijn:

  • Overgewicht
  • Ongezonde voeding
  • Roken
  • Inactiviteit

Door een actieve/gezonde leefstijl te hanteren kies jij er dus voor zelfstandig lage rugpijn te verhelpen. Begin dus vandaar nog.

Ontspannen

Langdurige spanning en stress zorgen er voor dat je lijf niet goed kan herstellen. Burn-outs komen steeds vaker voor en er is een duidelijk verband tussen lage rugpijn en aanhoudende stress.

Er zijn verschillende oefeningen om zelfstandig spanning te verminderen. Denk bijvoorbeeld aan triggerpoint massage oefeningen of ademhalingsoefeningen.