Heb je pijn aan de elleboog en wil je hier snel vanaf?

In de onderarm lopen veel spieren en pezen, waarvan de meeste wel op of langs de elleboog verlopen. De functie van deze spieren is om de elleboog of de pols te buigen of strekken. Een overbelasting van deze spieren kan pijn in de elleboog veroorzaken. Het elleboog gewricht zelf lijkt in eerste instantie een scharniergewricht, maar bestaat in feite uit drie gewrichten. Wanneer er hier een blessure ontstaat, kan dit ook pijn de elleboog geven. 

 

Verschillende soorten elleboogklachten

Er bestaan verschillende soorten elleboogklachten. Een juiste diagnose zorgt ervoor dat herstel sneller zult optreden, waar jij eerder van de pijn in je elleboog af zult zijn. Hieronder staan een aantal elleboogklachten die bij fysiotherapie Vital Motions vaak worden gezien en behandeld.

  • Tenniselleboog
  • Golferselleboog
  • Slijmbeursontsteking
  • Elleboog fractuur (breuk)
  • Behandeling na operatie aan elleboog

Heb je last van pijn aan de elleboog? Neem dan altijd eerst contact op met jouw fysiotherapeut. Een juiste diagnose en een behandelplan op maat, draagt bij aan een sneller herstel. 

Tip tegen pijn in de elleboog

Vaak wordt pijn aan de elleboog veroorzaakt door een overbelasting van de onderarm spieren. We spreken dan van een tenniselleboog (of epicondylitis lateralis). Het behandelen van triggerpoints in de onderarmspieren is dan een goede plek om te beginnen. 

Pijn in de elleboog

Triggerpoint massage bij elleboogklachten

Door zelfstandig triggerpointmassage op de onderarmspieren uit te oefenen, kun je zelfstandig klachten verminderen. Een manier om dit zelf te doen is alsvolgt:

  1. Ga op zoek naar een pijnlijk plekje in de onderarm, het kan zijn dat druk op deze plek de herkenbare elleboogpijn opwekt.
  2. Geef 10x lichte druk op het triggerpoint, het is niet erg als klachten iets toenemen.
  3. Na de 10x lichte druk, houd je het triggerpoint nog 1 maal 10 seconden ingedrukt.
  4. Dit herhaal je maximaal 3x per dag.

Het doel van deze oefening is om het triggerpoint iets te irriteren, waardoor jouw lichaam de spanning uit de spier zal gaan verhelpen. Hierdoor neemt de pijn in de elleboog af. 

Let op! Het heeft geen zin om dit meer dan 3x per dag te doen. Sterker nog, wanneer je dit te vaak doet, kan het zijn dat de klachten erger worden. Immer als je de hele dag aan een korstje krabt, gaat het ook niet over. 

Effectievere technieken door de fysio

Bij fysiotherapie Vital Motions hebben we tal van nog effectievere technieken om pijn aan de elleboog te verhelpen in huis. Wees dus slim en laat altijd ook door een fysiotherapeut naar jouw elleboogklacht kijken.