Slow and steady, always win the race

Tijdens mijn werk als fysiotherapeut zie ik het ontzettend vaak voorbij komen. Ik geef een een aantal opdrachten mee, waarvan ik vind dat deze in het beste belang van mijn cliënt zijn en het lukt hen vervolgens niet om deze uit te voeren. Of het lukt je wel, maar zodra de klachten zijn verdwenen, is
het erg moeilijk om deze nieuw geleerde stappen vol te blijven houden. Herken je dit?

Of misschien heb je al een bepaald ritueel wat je al jaren uitvoert, maar merk je toch dat je zo nu en dan klachten blijft houden?

Eigenlijk kan ik het niemand kwalijk nemen. Zelf ben ik ook schuldig geweest aan afspraken die ik maakte, maar vervolgens niet na kwam en dan vooral afspraken met mijzelf. ‘’Morgen sta ik vroeg op en ga ik sporten’’. Om vervolgens op het laatste moment uit bed te komen en direct in de auto te springen richting het werk. En nog merk ik dat ik slechte gewoontes blijf houden.

En dat mag ook, we zijn tenslotte allemaal mens. We veranderen continu, we groeien, we leren. Een gewoonte die op het ene moment juist slim is om te doen, kan een aantal jaar later juist weer helemaal niet zo handig zijn..

Ik heb mij de laatste jaren met ontzettend veel plezier verdiept in gedragsverandering. Dit boek is een samenvatting van kennis die ik heb opgedaan, waarvan de bronnen terug te vinden zijn de bronnenlijst. Mocht je na het lezen van dit boek je verder willen verdiepen in deze stof, is dit een goede plek om te beginnen. Er is echter een manier om heel eenvoudig slechte gewoontes om te buigen naar goede gewoontes. En dat is wat ik jou in dit boek graag wil leren. Aan de hand van de volgende 4 stappen leer jij hoe je slechte gewoontes kan veranderen in goede gewoontes. Om zo een positieve verandering aan jouw gezondheid te geven.
En vergeet niet, slow and steady always wins the race, one day at the time. Het is erg makkelijk om de waarde van kleine verbeteringen te onderschatten omdat deze op het eerste gezicht niets teweeg brengen. Een verbetering van 1% op jouw salaris is namelijk niet veel. Echter als je elke dag 1% meer salaris zou krijgen, dan gaat het ineens erg hard!

 

Wat zou je salaris dan zijn over 3 maanden? 6 maanden? of een jaar? Het veranderen van gewoontes is niet ‘stoer’ of ‘super spannend’. Op het eerste gezicht zal het net lijken of er niets verandert. Echter, gaat het erom dat je steeds een stapje in de goede richting zet, zodat je op de lange termijn grote stappen hebt gemaakt en terug kan kijken met goed gevoel.

Mijn naam is Niels de Pee en ik wens je veel plezier en wijsheid toe met de kennis uit dit boek.